Tatra 603-2 B5
Marathon de la Route ' 1966
zasloužilého mistra sportu Aloise Marka



Úvod, aktuální akce
Nedávné akce
Alois Mark
Výsledky
Historie
Štramberk 1966
Nürburgring 1965
Nürburgring 1966
Nürburgring 1967
Brno 1966
Fotogalerie
T603-2 B5 historie
T603-2 B5 nyní
T603-2 B5 replika
Jezdci Tatry
Odkazy
Kontakt


Tatra 603-2 B5 nyní

    Po ukončení závodní sezony 1967 bylo rozhodnuto přestavět T 603-2 B5 Marathon de la Route na civilní T 603-2 a tak jako všechny ostatní vozy byla nabídnuta k prodeji.

    Jelikož s ní Alois Mark získal většinu svých vavřínů včetně těch nejcennějších na Nürburgringu, rozhodl se pro ni a postavil si ji téměř, dle svých představ. V prvé řadě šly ven karburátory Weber a byly použity 2 sériové dvojité spádové karburátory Jikov 30. Tím byl snížen výkon na standardních 100 koní a samozřejmě klesla i spotřeba z neuživitelných 25 litrů na 100 km v plném závodním nasazení na 10 litrů při jízdě v běžném provozu lehkou nohou a citlivou rukou Aloise Marka.

    Z důvodu pohodlí cestujících bylo použito sériové pérování. Přední nápravu a řízení si chtěl ponechat soutěžní, ale to mu nebylo šéfem vývoje povoleno a musel použít rovněž sériové. Brzdy si mohl ponechat soutěžní kotoučové, ale z důvodu snadnější údržby v případě menšího provozu vozu, použil sériové bubnové. Plnící nádobka brzdové kapaliny a nádobka kapaliny ovládání spojky zůstala uvnitř vozu za palubní deskou, jako tomu bylo u soutěžní verze.


    Co se týče karoserie, ta doznala velkých změn. Z důvodu nové vyhlášky o vzdálenosti obrysových světel od okraje vozidla, musel použít rozšířený panel reflektorů. Mezi reflektory je umístěn trojúhelníkový znak, který má po stranách malá křidélka, pod znakem malá lišta a nápis "603". Kryty předních ukazatelů směru dostávají oranžovou barvu a jsou v nich zrušeny žárovky obrysových světel, které jsou přemístěny do hlavních světlometů. Přední i zadní nárazník je nového tvaru se svislými pryžovými přednárazníky. Ty jsou konstruovány pro možnost odtlačení jiného automobilu a to jak v zatíženém, tak i nezatíženém stavu vozidla. Přední nárazník je upraven pro dodatečnou montáž světlometů do mlhy a ty tam jsou namontovány a mají žlutá skla. Nádrž zůstala původní jen plnící hrdlo je nyní na blatníku s klapkou ovládanou táhlem z pravé strany přístrojové desky. Přední kapota je bez středního prolisu a je na ní použita velká ozdobná T lišta.

    Kapota motoru je použita rovněž nového tvaru. Vhodným vytvarování tvoří současně svítilnu pro osvětlení SPZ. Na hraně prolisu je připevněna podlouhlá tvarovaná chromovaná lišta. Nad touto lištou je umístěn trojúhelníkový znak Tatra, shodný se znakem, který je umístěn mezi reflektory. Výřezy v zadních blatnících pro snadnou výměnu kol v Marathonu, byly zavařeny částí seriových blatníků, vůz tak vypadá s polozakrytými koly mnohem lépe.


Plexisklová boční a zadní okna byla vyměněna za skleněná, zadní ventilačky zůstaly původní a na levé je nálepka z Marathonu de la Route 1966, kterou Alois Mark střežil jako oko v hlavě.

Laminátová soutěžácká sedadla vystřídala vpředu třímístná lavice s dělenými opěradly, vzadu pohodlná sedadla se sklápěcí loketní opěrkou uprostřed, sedadla jsou potažena vroubkovanou koženkou. Čalounění dveří a ostatního interiéru je rovněž koženkové a spousta součastných majitelů T603 nad tímto provedením žasne, neboť běžné T 603 měly potahy látkové. Řadící páka putovala zpět pod volant, jakož i ruční brzda zvaná „deštník“. Přihrádka na itinerář spolujezdce pod palubní deskou zůstala jako vhodná odkládací plocha. Pneumatické klaksony Fanfar zůstaly a byly rovněž chloubou vozu.

    Poslední nejviditelnější změnou byla barva vozu, Aloisova manželka Zdenka si vždy doma přála bílý Mercedes a tak jí Alois alespoň částečně vyhověl a oděl Tatřičku do bílé barvy. Po těchto úpravách v únoru 1968 opustila brány továrny Tatra a byla na dopravním inspektorátu uvedena do běžného provozu.

    V takovém stavu Tatřička spolehlivě sloužila zasloužilému mistru sportu Aloisi Markovi 35 let. Doznala v průběhu těch pětatřiceti let ještě několika málo změn, první bylo někdy v 80. létech odstranění předních mlhových světel nenechavou rukou zlodějů v noci na parkovišti na Hukvaldech. Jako druhá následovala montáž zadního mlhového světla z důvodu nové vyhlášky a do třetice montáž elektrických klaksonů, místo pneumatických klaksonů Fanfar, které bohužel nevydržely umístění v podběhu pravého předního kola, české slané silnice nesvědčily hliníkovým tělesům klaksonů a ty se v místech spojených šrouby rozpadly.

    Dnes je T2-603 v rukou vnuků Aloise Marka, dostává se jí pravidelné péče a účastní se různých historických závodů a soutěží.



copyright, právo na obsah , počítadlo návštěv , stránka změněna: , webmaster