Tatra 603-2 B5 Marathon de la Route ' 1966

Zasloužilého mistra sportu Aloise Marka



TATRA T603 v Marathonech


27.08.1963 klikni 33. ročník Marathon de la Route' 1963 (Liége-Sofia-Liége)
Fotografie Tater T2-603 z Marathonu de la Route' 1963.
Od 27. 8. 1963 se Tatry 603 začaly zúčastňovat i vytrvalostní jízdy napříč Evropou do roku 1965 pod názvem Liége-Sofia-Liége a od roku 1965 pod názvem Marathon de la Route. Tato dálková vytrvalostní jízda v délce 92 hod. napříč Evropou vedla z Belgie do Jugoslávie, Bulharska, Itálie a zpět do Belgie. Zúčastnila se jí posádka Alois Mark - Lubomír Rek. Vedli si dobře, měli však defekt pravého předního kola, vyjeli z trati a havarovali o skálu. Vůz byl nadále nepojízdný a museli ze závodu odstoupit.
červenec 1964 klikni Obhlídka trati před 34. ročníkem Marathonu de la Route' 1964
(Spa-Sofia-Liége)

Fotografie Tater T603 z obhlídky trati před Marathonem de la Route' 1964.
Měsíc před prvním startem všech tří Tater T2-603 v 34. ročníku Marathonu de la Route' 1964 (Spa-Sofia-Liége) se vydal kompletní tým Tatra i s vedením na obhlídku a seznámení s tratí Marathonu. Ve dvou červených Tatrách T603 (jedna z nich byla i ta z loňského ročníku, se kterou posádka Alois Mark - Lubomír Rek havarovala) cestovali posádky Alois Mark - Zdenek Čechmánek, Adolf Veřmiřovský - Stanislav Hajdušek, Jaroslav Pavelka - Jiří Pělucha a vedoucí týmu Lubomír Rek a Václav Lebeda.
25.08.1964 klikni 34. ročník Marathon de la Route' 1964 (Spa-Sofia-Liége)
Fotografie Tater T2-603 z Marathonu de la Route' 1964.
V roce 1964 na startu Marathonu de la Route stály již tři postádky: Mark - Čechmánek, Veřmiřovský - Hajdušek, Pavelka - Pělucha. Za předepsaný čas ujeli celkem 6100 km. Dojel jen Alois Mark se spolujezdcem Zdeňkem Čechmánkem, ale brali to jako úspěch Tatry, vždyť ze sto sedmi přihlášených pouze dvacet vozů dojelo do cíle! Alois Mark se umístil první v cestovních vozech, druhý ve třídě GT vozů za Rosqvistovou na Mercedesu a na patnáctém místě v celkové klasifikaci.
27.08.1965 klikni 35. ročník Marathon de la Route' 1965
Fotografie Tater T2-603 GT z Marathonu de la Route' 1965.
V roce 1965 byla změněna pravidla evropského Marathonu de la Route, který se začal jezdit na okruhu Nürburgringu v trvání 82 hod. Tatra přezbrojila svá vozidla na vozy Grand Turismo. Snížila se hmotnost o cca 350 kg, výkon motoru vlivem karburátorů Weber se zvýšil na 142 k. Posádky byly Chovanec - Stiborek (startovní číslo 5), Mark - Čechmánek (startovní číslo 21), Veřmiřovský - Hajdušek (startovní číslo 22). Vozidla zářila bílou barvou. Chovanec nedojel pro prasklou polonápravu, ale ostatní dvě Tatry obsadily třetí místo (Veřmiřovský) a čtvrté místo (Mark) v kategorii GT za vozy Porsche 904 GTS a Alfa Romeo a druhé a třetí místo v kategorii 1600 - 2500 ccm. Pořadatelé zřejmě nečekali tak výrazné umístění vozů Tatra a proto před vyhlášením výsledků měli potíže s opatřením naší vlajky a hymny.
17.08.1966 klikni 36. ročník Marathon de la Route' 1966
Fotografie Tater T2-603 B5 z Marathonu de la Route' 1966.
Na startovním poli 36. ročníku Marathonu de la Route se startem 17. srpna 1966 v 0.01 hod. v Lutychu stály opět tři Tatry, a to v úpravě B5 ve žluté barvě s černými kapotami. Závod byl odstartován na 84 hodin s minimálním limitem rychlosti pro den 106 km/hod., pro noc 90 km/hod. První v cíli byl vůz Fort - Lotus - Cortina pilotovaný posádkou Ickx - Stapeleare, druhým vozem bylo BMW řízené Koobem a Pizzinatem. Dále následovaly všechny tři Tatry 603. Třetí místo Mark - Stiborek (startovní číslo 44), který se projevil jako řidič gentleman, kdy v mlze dovedl až do depa vůz DAF s poruchou světel, čtvrté místo Čechmánek - Chovanec (startovní číslo 43) a páté místo Veřmiřovský - Hajdušek (startovní číslo 42). Posádka Veřmiřovský - Hajdušek měla kolizi se srnou a byla v průběhu závodu odsunuta až na 22. místo, avšak svou další bezchybnou jízdou se vypracovali až na páté místo. Ve své třídě skončily vozy ve stejném pořadí na 1., 2. a 3. místě, v soutěži týmů obsadily Tatry první místo.
22.08.1967 klikni 37. ročník Marathon de la Route' 1967
Fotografie Tater T2-603 B5 z Marathonu de la Route' 1967.
V srpnu 1967 jely na Marathon de la Route opět tři vozy B5, tentokrát už v modernizovaném provedení. Posádky byly tentokrát tříčlenné, předpisy ještě přísnější pokud šlo o časové limity a zastávky určené k nezbytné údržbě vozů. Po prvních 24 h zažil krušné chvíle Jindřich Kysučan, u jehož vozu došlo k poruše palivového čerpadla a propálení pístu. Tatra se startovním číslem 4 sice pokračovala dál, motor však jen na sedm válců, později došlo k propálení dalšího pístu. S šesti válci výkon Tatry nestačil a tak následovalo překročení časového limitu a odstoupení. Dva další vozy kroužily po Nürburgringu bez větších potíží, jak ubývala konkurence postupovaly v klasifikaci vzhůru. Do cíle ze 43 startujících vozů dojelo jen 13, vyhrála trojice Herrmann-Neerpasch-Elford s dvoulitrovým Porsche 911, tatrovácké posádky Hajdušek-Mark-Veřmiřovský a Čechmánek-Chovanec-Pělucha obsadily výborné čtvrté a páté místo. Diváci v Belgii v Chaudfontaine při rozdílení cen skandovali "Bravo Tatra". A tím také skončila slavná maratónská éra závodních vozů Tatra 603 a stoprocentních chlapů, kteří s nimi jezdili.

 

 



počítadlo návštěv , stránka změněna: , webmaster