Tatra 603-2 B5 Marathon de la Route ' 1966

Zasloužilého mistra sportu Aloise Marka


Strana | 1 |   Fotogalerie | 1 |

0. ročník Setkání pod Trúbou 3. - 4. září 2005


Již během roku 2004 začaly probíhat přípravy na zorganizování a obnovení tradice Závodů pod Štramberskou Trúbou. Tím nadšencem, který tomu obětoval všechen svůj volný čas a pozval dosud žijící závodnické legendy, které se na štramberského okruhu utkávaly v bojích o první místa, byl pan Jiří Raška. Pozvání dostaly i motocykly a vozy, které ve Štramberku soutěžily a když už se tohoto setkání nedožil Alois Mark osobně, tak dostala pozvání jeho T2-603, která zde v roce 1966 zvítězila v kategorii B5.

Závody získaly název od dominanty města Štramberk - "Štramberské trúby". Štramberský okruh náležel od 1. ročníku 1957 po třináct let k soutěžním tratím, kde se konaly mistrovské závody motocyklů, cestovních automobilů, vozů formule Junior a v posledních ročnících vozů formule 3. Výjimkou byly pouze roky 1960 a 62, kdy se závody neuskutečnily. V roce 1962 však tvořil okruh součást kopřivnické automobilové soutěže. Okruh v délce 6,5 kilometru tvořil trojúhelník mezi obcemi Štramberk, Rybí a Závišice. Poměrně úzká asfaltová trať měla proti jiným okruhům značné převýšení. Na několik let se stala domovskou tratí továrních jezdců Tatry. V šedesátých letech se dokonce uvažovalo o tom, že by se okruh po úpravách mohl stát tovární zkušební tratí. V letech 1966 a 67, byl vždy na dva až tři dny v roce uzavřen a tovární soutěžáci zde testovali vozy Tatra 603, určené pro Marathon de la Route. Pět ročníků ve kterých na startovní čáře stály šestsettrojky, vždy přitáhlo tisíce tatrováckých fandů.

Ani my jsme proto nemohli ponechat tatrovácké fandy ochuzeny o účast šestsettrojky na tomto setkání a tak jsme v pátek odpoledne naleštili naši bílou krasavici. Vyzbrojili ji rychlým pruhem a startovním číslem 21 z Marathonu de la Route 1965 na kapotě a mohli se tak v sobotu ráno přidat k Tatra 603 Teamu bratří Hajdušků a jejich T2-603 B5 z roku 1967.

Sraz všech účastníků byl v prostorách bývalého startu Štramberského okruhu u svaté Kateřiny. Konkrétně na oploceném parkovišti místních plynáren. Když jsme dorazili na místo, Tatra 630 Team už měl postavený svůj stan a pod ním zaparkované oba své stroje. Jakmile nás bratři Hajduškové spatřili pozvali nás zaparkovat naší T603 vedle jejich se slovy: "Ty dvě patří nerozlučně k sobě tak si ji dejte k nám pod stan a vezměte místo u stolu."




Pod stanem u stolu již seděli všichni bývalí soutěžáci továrního týmu Tatra, kteří zde ve Štramberku proháněli šestsettrojky po okruhu až se divákům tajil dech a žasli jak s těmi auty dokáží rychle jezdit.


Zleva: Zdeněk Čechmánek, Bohuslav Stiborek, Jiří Pělucha, Stanislav Hajdušek, Lubomír Rek, Josef Chovanec.

Aby byl tovární tým Tatra kompletní, chybí na fotce Jindřich Kysučan, Julius Randýsek a vedoucí týmu pan Konvička.
A bohužel tři legendy, které se setkání již nedožily a to pánové Adolf Veřmiřovský, Jaroslav Pavelka a Alois Mark.




Přítomní pánové vzpomínali na doby, kdy se s Tatrovkami proháněli po štramberském okruhu i v ostatních soutěžích a závodech a samozřejmě byli nadšeni z toho, že se mohli spolu sejít a opět zažít burácení motorů na okruhu pod Trúbou.

My se mezitím vydáváme na prohlídku depa, kde jsou již seřazena všechna pozvaná vozidla. Skutečně je na co koukat, přes historické motocykly, klasická i závodní auta až po formulové vozy. Hodinka nám při prohlídce uplynula jako nic a následuje, další pohled na historické automobily značky Tatra, které se účastní letošní Rallye Beskydy 2005 a jejich trasa zamířila i na štramberský okruh. Účastníci Rallye Beskydy postupně projíždí startovní branou Závodů pod Trúbou a jejich vozidla jsou patřičně okomentována panem Karlem Rosenkranzem.

Po průjezdu všech účastníků Rallye Beskydy se vracíme do depa závodních strojů a připravujeme se na projetí čestného kola štramberského okruhu. Postupně začínají burácet motory a řadíme se do kolony vozů. Naplánováno je jedno čestné kolo + ještě tři čtvrtiny druhého kola a přejezd na náměstí do Štramberku, kde budou vozidla opět vystavena.

Pořadatelé nás na startu u sv. Kateřiny odmávli a my se přidáváme k ostatním vozidlům, která už jsou na trati čestného kola.



Kolem trati je spousta diváků, kteří celé koloně vozů nadšeně mávají a my jim to opětujeme troubením a blikáním. Šetsettrojku máme řádně naloženou, vpředu jedeme tři vnuci Aloise Marka, vzadu naše přítelkyně a tři děti. To se Tatřičce přestalo líbit v zatáčce za mostkem u Závišic, kde byl větší počet diváků. Brácha bujaře hecuje: "Nalož tomu, něco pro diváky!" Nechávám se strhnout hecováním a nechávám šestsettrojku ve svižnějším průjezdu. T603 se naklání doleva, veškerá váha jde na levé přední kolo, gumy trošku kvikly a už jsme ve výjezdu. Zrychlujeme na 50 km/h a najednou se projevují ve volantu strašné vibrace. Zvolňuji na 40 km/h a vibrace se uklidňují, zkouším opět přidat, ale vibrace se vracejí. "Tak, už jsem to rozbil a máme po zítřejším svezení na uzavřené trati" Čtyřicítkou dokončujeme čestné kolo a zastavujeme, abychom pustili vozidla za námi dojet ostatní vpředu. (Příčinu vibrací zjišťuji až další víkend, kdy jsem odstranil koberec pod pedály. Konce řídicích tyčí jsou opatřena gumovými pouzdry a ta pouzdra už byla za 40 let značně vymačkaná. Při extrémním zatížení došlo k úplnému rozpadnutí jedné gumy a tak vznikla v řízení vůle, která způsobovala vibrace).

Tím pádem vyrážíme na štramberské náměstí jako poslední a už na nás nezbývá místo mezi ostatními vozidly a tak parkujeme opodál. To se ovšem líbí kopřivnické kabelové televizi a natáčí si naší Tatru s poháry z Marathonů de La Route na střeše a kostelem v pozadí.




Setkání pak pokračovalo návštěvou Technického muzea v Kopřivnici a výstavou obrazů Karla Rosenkranze s automobilovou a závodní tématikou. Po prohlídce muzea, následoval přesun zpět do rekreačního střediska u Svaté Kateřiny. Tam proběhl společenský večer se všemi účastníky setkání.

V neděli byla uzavřena část bývalého štramberského okruhu a na ní probíhaly exhibiční jízdy závodních veteránů. Naše T603 exhibiční jízdy bohužel sledovala pouze z depa, jelikož se jí "polámané kolečko" do rána samo neuzdravilo. A tak jsem alespoň s přírodní tribuny mohl sledovat průjezd Zdeňka Hajduška s jejich T2-603 B5 1967.

Stáhni
Tento průjezd si můžete stáhnout a prohlédnout zde (velikost 3,5 MB)



Brácha si domluvil svezení po trati svým Escortem 2000 RS jako uzavírací vůz jízd. A mi nezbylo než si rok počkat na následující 1. ročník setkání pod Trúbou.




Závěrem chci poděkovat pořadatelům Setkání pod Trúbou za skvělé zorganizování a obnovení tradice, která ke Kopřivnici a okolí neodmyslitelně patří a to již od dob, kdy zde před více než sto lety vyjel první závodní automobil.


<<-- předchozí

 

 

 

 

 

 



počítadlo návštěv , stránka změněna: , webmaster