K velkým osobnostem soutěžního sportu a to nejen v Tatře Stanislav Hajdušek rozhodně patřil. I když začínal jako pilot bezmotorových větroňů, jeho srdce bylo však zadáno pro automobily, které mu již v mládí učarovaly.
Na těch 10 let v kopřivnickém aeroklubu však nikdy nezapomněl. Ještě když byl, po desítkách let co už dávno neseděl za kniplem větroně, za svým nejstarším synem (po otci taky Standou), v Norsku a stáli spolu před
nádhernou katedrálou Nidaros, tak Standa starší koukal k nebi a jen si povzdychl: "To je oblačnost, to by se dneska lítalo!" a Standa mladší přitom myslel, že obdivuje ty anděly v tom průčelí...
Narodil se v Kopřivnici a celý aktivní život zůstal věrný Tatře. Pracoval v oddělení výzkumu a zkoušek vozidel jako zkušební řidič. Podílel se na vývoji osobního automobilu Tatra T 603 a také na vývoji
representačního osobního automobilu Tatra T 613. Pracoval také jako mistr montáže prototypů v technickém vývoji.
Profesionální rutina byla hlavním důvodem toho, že Standa Hajdušek byl uznávaným a vyhledávaným navigátorem v době, kdy byl členem soutěžního týmu Tatry Kopřivnice. Mapy to bylo vždy jeho a do konce svého života se do nich
rád díval a studoval je. Byl také výborný mechanik a dovedl si s každým problémem v průběhu automobilové soutěže poradit. Byl rovněž velmi dobrý řidič a tak bez problému vystřídal svého jezdce. A po takovém partnerovi na
sedadle navigátora každý soutěžní jezdec, který chtěl vítězit, toužil.
Standa Hajdušek však po téměř celou dobu, když reprezentoval Tatru v automobilových soutěžích, usedal na sedadlo navigátora v soutěžní šestsettrojce. Vždy chtěl jezdit s "Lojzou", jak říkal, byli dlouholetí kamarádi z
aeroklubu a letadla pro oba byla velká vášeň. Nejdříve však usedl na sedadlo spolujezdce vedle Jaroslava Face, se kterým si také moc rozuměli. Facova tragická smrt na služební cestě ho proto strašně vzala.
Usedl tak na sedadlo spolujezdce vedle svého dlouholetého kolegy Adolfa Veřmiřovského. Kolikrát byl sice smutný, že nemohl řídit, protože "Dola" nerad navigoval a nechtěl střídat, ale to už je dnes stejně pryč.
Přesto v tomto složení dosáhlo soutěžní duo Veřmiřovský - Hajdušek vynikajících úspěchů nejen v domácích automobilových soutěžích, ale především na tratích mezinárodních maratonů. V maratónech se také konečně dočkal
toho vytouženého šoférování. Jet napříč evropou, nebo tři dny a tři noci kroužit na Nürburgringu, to už bylo i na "Dolu" moc a tak se Standa mohl konečně pořádně opřít do pedálů. Dokonce svým citem pro vedení
šestsettrojky, naučil při tréninku na severní smyčce před Marathonem de la Route 1965 "Dolu" projíždět jednu pasáž zatáček na Nürburgringu. Říkal mu: "Tady ten motor tak netrap na tu dvojku, půjde to krásně plynule
na trojku, v příštím kole se vyměníme a ukážu ti to." a měl pravdu a i takový jezdec jako "Dola" to uznal a nechal si poradit. I v Brně při šestihodinovkách dokázal „Dolu“ stoprocentně zastoupit. Stručně řečeno,
Standa, jak ho jeho kolegové oslovovali, byl člověk, který uměl. A vzácné je i to, že takový zůstal po celý svůj život.
Byl důstojným rádcem svým třem synům, kteří vlastní závodní speciál Tatra T 613 - ECORRA pro rychlostní závody a soutěžní Tatru T603-2 B5 pro závody historiků. Velmi pozorně sledoval své syny - jeho pokračovatele.
Předával jim své bohaté zkušenosti a vždy je dovedl pochválit, když sklízejí úspěchy a to nejen na závodních tratích. Často jim vyprávěl historky ze soutěží jak s "Dolou" tak s Jardou Facem.
To, jak vše uměl opravit a se vším si poradit, to všechno po něm zdědil Zdeněk a díky jemu dokázali bratři Hajduškové opět vzkřísit rodinný klenot - oranžovou T603-2 B5. Standa mladší se od něj naučil řídit auto,
bral ho i Zdenka na zkoušky, když máma dělala šestnáctky a neměl je kdo hlídat. Standa mladší mu koukal na nohy a ruce, a i přesto že byl v osobním životě občas "vzteklina", za volantem byl vždy klidný, nenadával,
jen řídil. Jel rychle, ale bezpečně, jel tak, že ty co vezl usínali. Určitě měl i velkou radost, když jeho nejstarší syn Stanislav, byl členem státní reprezentace v ledním hokeji a reprezentoval naši republiku
na mistrovství světa.
Standa Hajdušek ještě jako mechanik, dolaďuje monopost Jaroslava Pavelky před závodem v Ostravě 1955.
Detailními znalostmi o konkurenčních vozidlech přispíval Standa Hajdušek při vývoji osobního vozidla Tatra.
Střídání jezdců při maratónu v roce 1966. Standa Hajdušek uvolňuje místo za volantem Adolfu Veřmiřovskému.
Stanislav Hajdušek a Adolf Veřmiřovský si upřesňují poslední informace před startem.
Stanislav Hajdušek (vlevo) před starten šestsettrojek na štramberském okruhu 1966.
Standa Hajdušek kontroluje závodní speciál svých synů před startem rychlostního závodu.
Stanislav Hajdušek na setkání Továrních jezdců Tatra v zimě 2012.
Stanislav HAJDUŠEK - úspěchy na vozech T 603
1961 |
Bratislavská automobilová soutěž |
|
J. Fac - S. Hajdušek 4. místo. |
1961 |
Kopřivnická automobilová soutěž |
|
S. Hajdušek - J. Chovanec 4. místo. |
1961 |
Mistrovská automobilová soutěž v Žilině |
|
J. Fac - S. Hajdušek 3. místo. |
1961 |
Wartburg Rallye |
|
J. Fac - S. Hajdušek 2. místo ve třídě, 11. místo celkově. |
1962 |
Mistrovská automobilová soutěž v Žilině |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo. |
1962 |
Rallye Vltava |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo. |
1962 |
Rallye "Za Mír a Přátelství" |
|
J. Pavelka - S. Hajdušek 9. místo. |
1962 |
Mistrovská soutěž v Kopřivnici |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek .... místo. |
1963 |
Automobilová soutěž v Bratislavě |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo. |
1963 |
Mistrovská soutěž v Jičíně |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 1. místo. |
1963 |
Rallye Vltava |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 4. místo celkově. |
1963 |
Mistrovská soutěž Kopřivnice |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo. |
1964 |
Mistrovská automobilová soutěž ve Vyškově |
|
S. Hajdušek - A. Veřmiřovský (pro tuto soutěž si prohodili role navigátora a jezdce) 2. místo. |
1964 |
Mistrovská automobilová soutěž Sedlčany |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek ....místo |
1964 |
Mistrovská kvalifikační soutěž Bratislava |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2.místo ve třídě |
1964 |
Rallye Vltava |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 5. místo celkově |
1964 |
Marathon Spa - Sofia - Liége |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek odstoupili pro utržený držák zadního tlumiče. |
1965 |
Kvalifikační automobilová soutěž Lovosice |
|
David - S. Hajdušek 2. místo |
1965 |
Automobilová soutěž Sedlčany |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 1. místo ve třídě GT. |
1965 |
Mistrovská automobilová soutěž v Klatovech |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo. |
1965 |
Rallye Vltava ČSSR |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 6. místo celkově |
1965 |
Marathon de la Route |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 3. místo celkově |
1965 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
S. Hajdušek 5. místo ??? |
1966 |
Mistrovská automobilová soutěž v Lovosicích |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 5. místo. |
1966 |
Velká automobilová soutěž v Sedlčanech |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo. |
1966 |
Rallye Vltava ČSSR |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek odstoupili pro poruchu spojky. |
1966 |
Marathon de la Route |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo ve třídě 5. místo celkově |
1966 |
Šestihodinový závod automobilů Brno |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo ve třídě 4. místo celkově |
1966 |
Wartburg Rallye |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 10. místo celkově. |
1966 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
S. Hajdušek ... místo. |
1967 |
Rallye Vltava ČSSR |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 19. místo celkově. |
1967 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
Z. Čechmánek 2. místo ve třídě B5. |
1967 |
Marathon de la Route |
|
A. Mark - S. Hajdušek - A. Veřmiřovský 3. místo ve třídě 4. místo celkově. |
1967 |
Šestihodinový závod automobilů Brno |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo celkově. |
1967 |
Rallye Šumava |
|
A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 1. místo ve třídě B5. |
1967 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
S. Hajdušek 4. místo. |