Tatra 603-2 B5
Marathon de la Route ' 1966
zasloužilého mistra sportu Aloise Marka




    Stanislav Hajdušek

  narozen: 26. ledna 1930
  v Kopřivnici


    K velkým osobnostem soutěžního sportu a to nejen v Tatře Stanislav Hajdušek rozhodně patřil. I když začínal jako pilot bezmotorových větroňů, jeho srdce bylo však zadáno pro automobily, které mu již v mládí učarovaly. Na těch 10 let v kopřivnickém aeroklubu však nikdy nezapomněl. Ještě když byl, po desítkách let co už dávno neseděl za kniplem větroně, za svým nejstarším synem (po otci taky Standou), v Norsku a stáli spolu před nádhernou katedrálou Nidaros, tak Standa starší koukal k nebi a jen si povzdychl: "To je oblačnost, to by se dneska lítalo!" a Standa mladší přitom myslel, že obdivuje ty anděly v tom průčelí...

Narodil se v Kopřivnici a celý aktivní život zůstal věrný Tatře. Pracoval v oddělení výzkumu a zkoušek vozidel jako zkušební řidič. Podílel se na vývoji osobního automobilu Tatra T 603 a také na vývoji representačního osobního automobilu Tatra T 613. Pracoval také jako mistr montáže prototypů v technickém vývoji.

Profesionální rutina byla hlavním důvodem toho, že Standa Hajdušek byl uznávaným a vyhledávaným navigátorem v době, kdy byl členem soutěžního týmu Tatry Kopřivnice. Mapy to bylo vždy jeho a do konce svého života se do nich rád díval a studoval je. Byl také výborný mechanik a dovedl si s každým problémem v průběhu automobilové soutěže poradit. Byl rovněž velmi dobrý řidič a tak bez problému vystřídal svého jezdce. A po takovém partnerovi na sedadle navigátora každý soutěžní jezdec, který chtěl vítězit, toužil.

Standa Hajdušek však po téměř celou dobu, když reprezentoval Tatru v automobilových soutěžích, usedal na sedadlo navigátora v soutěžní šestsettrojce. Vždy chtěl jezdit s "Lojzou", jak říkal, byli dlouholetí kamarádi z aeroklubu a letadla pro oba byla velká vášeň. Nejdříve však usedl na sedadlo spolujezdce vedle Jaroslava Face, se kterým si také moc rozuměli. Facova tragická smrt na služební cestě ho proto strašně vzala.

Usedl tak na sedadlo spolujezdce vedle svého dlouholetého kolegy Adolfa Veřmiřovského. Kolikrát byl sice smutný, že nemohl řídit, protože "Dola" nerad navigoval a nechtěl střídat, ale to už je dnes stejně pryč. Přesto v tomto složení dosáhlo soutěžní duo Veřmiřovský - Hajdušek vynikajících úspěchů nejen v domácích automobilových soutěžích, ale především na tratích mezinárodních maratonů. V maratónech se také konečně dočkal toho vytouženého šoférování. Jet napříč evropou, nebo tři dny a tři noci kroužit na Nürburgringu, to už bylo i na "Dolu" moc a tak se Standa mohl konečně pořádně opřít do pedálů. Dokonce svým citem pro vedení šestsettrojky, naučil při tréninku na severní smyčce před Marathonem de la Route 1965 "Dolu" projíždět jednu pasáž zatáček na Nürburgringu. Říkal mu: "Tady ten motor tak netrap na tu dvojku, půjde to krásně plynule na trojku, v příštím kole se vyměníme a ukážu ti to." a měl pravdu a i takový jezdec jako "Dola" to uznal a nechal si poradit. I v Brně při šestihodinovkách dokázal „Dolu“ stoprocentně zastoupit. Stručně řečeno, Standa, jak ho jeho kolegové oslovovali, byl člověk, který uměl. A vzácné je i to, že takový zůstal po celý svůj život.

Byl důstojným rádcem svým třem synům, kteří vlastní závodní speciál Tatra T 613 - ECORRA pro rychlostní závody a soutěžní Tatru T603-2 B5 pro závody historiků. Velmi pozorně sledoval své syny - jeho pokračovatele. Předával jim své bohaté zkušenosti a vždy je dovedl pochválit, když sklízejí úspěchy a to nejen na závodních tratích. Často jim vyprávěl historky ze soutěží jak s "Dolou" tak s Jardou Facem. To, jak vše uměl opravit a se vším si poradit, to všechno po něm zdědil Zdeněk a díky jemu dokázali bratři Hajduškové opět vzkřísit rodinný klenot - oranžovou T603-2 B5. Standa mladší se od něj naučil řídit auto, bral ho i Zdenka na zkoušky, když máma dělala šestnáctky a neměl je kdo hlídat. Standa mladší mu koukal na nohy a ruce, a i přesto že byl v osobním životě občas "vzteklina", za volantem byl vždy klidný, nenadával, jen řídil. Jel rychle, ale bezpečně, jel tak, že ty co vezl usínali. Určitě měl i velkou radost, když jeho nejstarší syn Stanislav, byl členem státní reprezentace v ledním hokeji a reprezentoval naši republiku na mistrovství světa.


Standa Hajdušek ještě jako mechanik, dolaďuje monopost Jaroslava Pavelky před závodem v Ostravě 1955.





Detailními znalostmi o konkurenčních vozidlech přispíval Standa Hajdušek při vývoji osobního vozidla Tatra.





Střídání jezdců při maratónu v roce 1966. Standa Hajdušek uvolňuje místo za volantem Adolfu Veřmiřovskému.





Stanislav Hajdušek a Adolf Veřmiřovský si upřesňují poslední informace před startem.





Stanislav Hajdušek (vlevo) před starten šestsettrojek na štramberském okruhu 1966.





Standa Hajdušek kontroluje závodní speciál svých synů před startem rychlostního závodu.





Stanislav Hajdušek na setkání Továrních jezdců Tatra v zimě 2012.


Stanislav HAJDUŠEK - úspěchy na vozech T 603

 1961  Bratislavská automobilová soutěž
   J. Fac - S. Hajdušek 4. místo.
 1961  Kopřivnická automobilová soutěž
   S. Hajdušek - J. Chovanec 4. místo.
 1961  Mistrovská automobilová soutěž v Žilině
   J. Fac - S. Hajdušek 3. místo.
 1961  Wartburg Rallye
   J. Fac - S. Hajdušek 2. místo ve třídě, 11. místo celkově.
 1962  Mistrovská automobilová soutěž v Žilině
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo.
 1962  Rallye Vltava
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo.
 1962  Rallye "Za Mír a Přátelství"
   J. Pavelka - S. Hajdušek 9. místo.
 1962  Mistrovská soutěž v Kopřivnici
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek .... místo.
 1963  Automobilová soutěž v Bratislavě
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo.
 1963  Mistrovská soutěž v Jičíně
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 1. místo.
 1963  Rallye Vltava
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 4. místo celkově.
 1963  Mistrovská soutěž Kopřivnice
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo.
 1964  Mistrovská automobilová soutěž ve Vyškově
   S. Hajdušek - A. Veřmiřovský (pro tuto soutěž si prohodili role navigátora a jezdce) 2. místo.
 1964  Mistrovská automobilová soutěž Sedlčany
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek ....místo
 1964  Mistrovská kvalifikační soutěž Bratislava
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2.místo ve třídě
 1964  Rallye Vltava
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 5. místo celkově
 1964  Marathon Spa - Sofia - Liége
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek odstoupili pro utržený držák zadního tlumiče.
 1965  Kvalifikační automobilová soutěž Lovosice
   David - S. Hajdušek 2. místo
 1965  Automobilová soutěž Sedlčany
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 1. místo ve třídě GT.
 1965  Mistrovská automobilová soutěž v Klatovech
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo.
 1965  Rallye Vltava ČSSR
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 6. místo celkově
 1965  Marathon de la Route
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 3. místo celkově
 1965  Štramberský okruh Pod Trúbou
   S. Hajdušek 5. místo ???
 1966  Mistrovská automobilová soutěž v Lovosicích
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 5. místo.
 1966  Velká automobilová soutěž v Sedlčanech
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo.
 1966  Rallye Vltava ČSSR
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek odstoupili pro poruchu spojky.
 1966  Marathon de la Route
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo ve třídě 5. místo celkově
 1966  Šestihodinový závod automobilů Brno
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo ve třídě 4. místo celkově
 1966  Wartburg Rallye
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 2. místo ve třídě 10. místo celkově.
 1966  Štramberský okruh Pod Trúbou
   S. Hajdušek ... místo.
 1967  Rallye Vltava ČSSR
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 19. místo celkově.
 1967  Štramberský okruh Pod Trúbou
   Z. Čechmánek 2. místo ve třídě B5.
 1967  Marathon de la Route
   A. Mark - S. Hajdušek - A. Veřmiřovský 3. místo ve třídě 4. místo celkově.
 1967  Šestihodinový závod automobilů Brno
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 3. místo celkově.
 1967  Rallye Šumava
   A. Veřmiřovský - S. Hajdušek 1. místo ve třídě B5.
 1967  Štramberský okruh Pod Trúbou
   S. Hajdušek 4. místo.



 

 




copyright, právo na obsah , počítadlo návštěv , stránka změněna: , webmaster