Pokud jezdil jen jako řidič z povolání, motoristická veřejnost o něm moc nevěděla. Jakmile se objevil za volantem soutěžní Tatry T603 na startu rallye, rychle se rozkřiklo, že v Tatře Kopřivnici vyrůstá mimořádně
talentovaný automobilový závodník. Vědělo se o něm, že je nejen talentovaný, ale také ctižádostivý a pracovitý. Jeho kariéra soutěžního jezdce začala startem v „II. Kopřivnické automobilové soutěži“ v roce 1962.
Velmi brzy se stává klíčovým členem soutěžního týmu Tatry Kopřivnice.
Je rodilý Kopřivničan. Vyučil se v Tatře a v Tatře začíná i pracovat. Nastupuje na pracoviště výpravny vozidel, kde připravuje sériově vyrobená vozidla k předání na obchodní úsek k prodeji.
Autům podřídil celý svůj aktivní život. V roce 1963 přichází pracovat na pracoviště výzkumu a zkoušek vozidel. Jako zkušební řidič se podílí na vývoji všech generací Tatry T603. V období vývoje nového osobního
automobilu v Tatře, má velký podíl na řešení jeho funkčních vlastností. Je nesporné, že u velmi rychlé osobní Tatry T613 bylo nutné především řešit jízdní vlastnosti a její ovladatelnost ve všech režimech jízdy
na nejvyšší úrovni.
Zdenek Čechmánek byl v období své aktivní činnosti nejen vynikající zkušební řidič, ale výborný soutěžní jezdec. Úspěchy na domácích tratích, ale především na tratích zahraničních soutěžích
jsou toho důkazem. Za všechny tyto úspěchy je možno připomenout vynikající výsledek v náročném šesttisíc kilometrů dlouhém maratonu „ Liege - Sofia - Liege“, ale také ve třech následujících ročnících
„Marathonu de la Route“. Propagovat značku Tatra a osobní vozidla, které nesou stejné označení, považoval vždy za svůj osobní úkol.
I když v roce 1970 musel z politických důvodů opustit nejen pracoviště výzkumu a zkoušek vozidel, ale i Tatru, stále se považoval za tatrováka. Se jménem Zdeněk Čechmánek jsme se i nadále setkávali.
Bylo zapsáno ve zkušebních protokolech, v kolonce zkoušku vykonal a také ve výsledkových listinách národních i zahraničních soutěžích.
V časopise „Motoristická současnost“ v dubnu 1987 v článku „Kdo je kdo v automobilovém sportu“ bylo připomenuto jméno Zdenka Čechmánka:
Automobilový jezdec n. p. Tatra Kopřivnice, kde pracoval ve vývojovém oddělení jako technik-konstruktér a zkušební jezdec. Vynikal smyslem pro dokonalé odzkoušení vozů pro vytrvalostní jízdy, povahově se velmi
dobře doplňoval s týmovým kolegou Aloisem Markem. Spolu s ním obsadil celkově čtvrté místo v Rallye Vltava 1965 za Giorgio Piantou, René Trautmannem a Rauno Aaltonenem, tehdejší soutěžáckou špičkou. Startoval i v
mezinárodním vytrvalostním závodě v Brně, soutěžích i závodech na okruhu - s legendárním automobilem Tatra 603, aerodynamickou limuzínou se vzduchem chlazeným dvaapůllitrovým osmiválcem vzadu. Vyvrcholením Čechmánkovy
sportovní činnosti byla trojnásobná účast v Marathonu de la Route, 84-hodinovém závodě na známém okruhu Nürburgring. Při prvním startu roku 1965 dojeli s Aloisem Markem čtvrtí v kategorii GT, v roce 1966 s Josefem
Chovancem čtvrtí celkově a jako vítězové továrních týmů a konečně roku 1967 s Josefem Chovancem a Jiřím Pěluchou pátí celkově. Startovali na vozech Tatra 2-603 GT s upravenými motory na výkon 110kW a s vylepšenými
podvozky.
Zdenek Čechmánek si vyzkoušel i rychlostní závody.
Na obrázku je s vozidlem kategorie junior, které bylo postaveno s využitím podvozku monopostu Tatra.
Zdenek Čechmánek (uprostřed) a Alois Mark, vynikající zkušební řidiči a výborní automobiloví závodníci.
Ve chvílích odpočinku při zkouškách prvního prototypu Tatra T2-603 GT na štramberském okruhu. Na fotografii zprava: Čechmánek, Zátopek, stojící Miroslav Rek - vedoucí zkušebny vozidel.
Společná fotografie zkušebních řidičů. Zprava: Čechmánek, Šimek a jeho syn, Veřmiřovský.
Zdenek Čechmánek nebyl jen soutěžní jezdec, ale také dobře ovládal řízení nákladních automobilů.
Zdenka Čechmánka na závody velmi často doprovázela jeho manželka. Na fotografii zprava: Miroslav Kapica, paní Čechmánková a Zdenek Čechmánek.
Paní Čechmánková doprovodila svého manžela i na automobilovou soutěž „Rallye Vltava“ v roce 1962.
Zdenek Čechmánek se svým „Meganem“ v květnu 2010.
Zdenek Čechmánek a Karel Rosenkranz na setkání továrních jezdců Tatra v zimě 2012.
Zdenek Čechmánek na setkání továrních jezdců Tatra v zimě 2012,
usedá za volant oranžové repliky T603-2 B5 1967.
Zdenek ČECHMÁNEK - úspěchy na vozech T 603
1962 |
Mistrovská automobilová soutěž v Žilině |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 4. místo. |
1962 |
Rallye Vltava |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 4. místo. |
1962 |
Beskydská Rallye |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 5. místo. |
1962 |
Mistrovská soutěž v Kopřivnici |
|
Z. Čechmánek - A. Lacina .... místo. |
1963 |
Automobilová soutěž v Bratislavě |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 5. místo. |
1963 |
Mistrovská soutěž v Jičíně |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla .... místo. |
1963 |
Rallye Vltava |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla se zkušebním vozem T2 603 nedokončili. |
1963 |
Mistrovská soutěž Kopřivnice |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 4. místo. |
1963 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
Z. Čechmánek .... místo |
1964 |
Mistrovská kvalifikační soutěž Dvůr Králové |
|
A.Mark - Z.Čechmánek 2.místo |
1964 |
Mistrovská kvalifikační soutěž Bratislava |
|
A.Mark - Z.Čechmánek 1.místo ve třídě |
1964 |
Rallye Vltava |
|
A.Mark - Z.Čechmánek 1. místo ve třídě 3. místo celkově |
1964 |
Marathon Spa - Sofia - Liége |
|
A.Mark - Z. Čechmánek 1. místo ve třídě 15.místo celkově |
1965 |
Kvalifikační automobilová soutěž Lovosice |
|
J. Kysučan - Z. Čechmánek 3. místo |
1965 |
Mistrovská automobilová soutěž ve Vyškově |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 2. místo. |
1965 |
Mistrovská automobilová soutěž plzeňským krajem |
|
Z. Čechmánek - J. Mohyla 3. místo. |
1965 |
Mistrovská automobilová soutěž v Klatovech |
|
J. Pělucha - Z. Čechmánek 1. místo. |
1965 |
Rallye Vltava ČSSR |
|
A. Mark - Z. Čechmánek 1. místo ve třídě 4. místo celkově |
1965 |
Marathon de la Route |
|
A. Mark - Z. Čechmánek 3. místo ve třídě 4. místo celkově |
1965 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
Z. Čechmánek 4. místo |
1966 |
Mistrovská automobilová soutěž v Lovosicích |
|
Z. Čechmánek - J. Pělucha 3. místo. |
1966 |
Rallye Vltava ČSSR |
|
Z. Čechmánek - J. Pělucha 8. místo celkově. |
1966 |
Marathon de la Route |
|
Z. Čechmánek - J. Chovanec 2. místo ve třídě 4. místo celkově |
1966 |
Šestihodinový závod automobilů Brno |
|
Z. Čechmánek - J. Chovanec 4. místo ve třídě 5. místo celkově |
1966 |
Wartburg Rallye |
|
Z. Čechmánek - J. Pělucha 4. místo ve třídě. |
1967 |
Rallye Vltava ČSSR |
|
Z. Čechmánek - J. Pělucha 13. místo celkově. |
1967 |
Štramberský okruh Pod Trúbou |
|
Z. Čechmánek 2. místo ve třídě B5. |
1967 |
Marathon de la Route |
|
Z. Čechmánek - J. Chovanec - J. Pělucha 4. místo ve třídě 5. místo celkově. |
1967 |
Šestihodinový závod automobilů Brno |
|
A. Mark - Z. Čechmánek odpadli pro poruchu motoru. |
1967 |
Rallye Šumava |
|
Z. Čechmánek - J. Pělucha 3. místo ve třídě B5. |